1. Snel in kaart brengen van de behoeften en wensen van de cliënt

Tijdens het inplannen van de cliënt is een volledig begrip van zijn of haar behoeften en wensen essentieel. Dit kan worden bereikt door goed te luisteren naar wat de cliënt nodig heeft en door te vragen naar het soort zorg dat gewenst is. Daarbij horen ook de algemene wensen zoals gevoelens, eerdere ervaringen, verwachtingen, suggesties en verbeteringen. Verder is het belangrijk om de achtergrond van de cliënt te begrijpen, evenals de manier van communiceren (bijvoorbeeld spreektaal of het gebruik van een ondersteunend persoon). Door de cliënt op een vriendelijke manier te leren kennen, bijvoorbeeld door te vragen naar hobby’s, voorkeuren en leuke activiteiten, kunnen wij een duidelijk beeld krijgen van de behoeften en verwachtingen van de cliënt en daarop inspelen.

2. Zorg verlenen volgens de behoeften en wensen van de cliënt

Er zijn twee cruciale factoren die bepalen of dit doel bereikt kan worden. De eerste is het inzetten van de juiste professionals. Dit betekent niet alleen professionals die gekwalificeerd zijn om uitstekende zorg te verlenen, maar ook diegenen met een achtergrond die vergelijkbaar is met die van de cliënt. De tweede factor is het vermogen van de professionals om de behoeften en wensen van de cliënt te kennen en te begrijpen. Deze twee factoren grijpen in elkaar en beïnvloeden de kwaliteit van de zorg. Een professional met een andere etnische achtergrond kan bekend zijn met de religie, cultuur en taal van de cliënt, maar moet ook in staat zijn de zorg af te stemmen op diens specifieke behoeften. Door professionals te koppelen aan cliënten op basis van het type zorg dat nodig is en hun mate van begrip van cultuur, religie en taal, kunnen wij dit doel bereiken

3. Het creëren van een omgeving die cliënten aanmoedigt om te genieten

Dit betekent het creëren van een veilige, stimulerende omgeving die aanzet tot creativiteit en positiviteit. Mensen met een handicap, aandoening of ziekte kunnen zich soms depressief, ongeliefd of boos voelen. Ze kunnen denken dat ze een beperkt leven leiden, alsof ze opgesloten zitten in een kleine doos met beperkte bewegingsvrijheid. Wij willen een grotere “wereld” voor hen creëren die hen inspireert om verder te kijken dan de muren die ze zelf hebben opgetrokken. Door een omgeving te creëren waarin cliënten worden gestimuleerd tijdens activiteiten en zorgdiensten, kunnen zij als individuen groeien en genieten.

4. Meting van cliëntgerichte doelen

Om te bepalen of de doelstellingen zijn bereikt, moeten ze binnen een bepaalde periode worden gemeten. Ten eerste kunnen de doelstellingen van het kennen van de behoeften en wensen van de cliënt, het verlenen van zorg op basis daarvan, en het creëren van een veilige, positieve omgeving worden gemeten door middel van enquêtes en feedback. Bij het inplannen van een nieuwe cliënt worden bijvoorbeeld vragen gesteld om de ontvangen informatie te bevestigen en te zorgen voor een volledig begrip. Tijdens de zorgsessies wordt vervolgens continu feedback gevraagd om te weten hoe het met de cliënt gaat en hoe hij of zij zich voelt. Zo wordt er zeker van gemaakt dat de wensen van de cliënt worden begrepen, dat de zorg wordt aangepast en dat er een veilige, stimulerende omgeving wordt gecreëerd. Feedback voor aanpassingen en verbeteringen wordt serieus genomen, evenals de antwoorden uit tevredenheids- en verbeteringsenquêtes die regelmatig worden verstuurd.

Een tweede manier om de doelen te meten is door het observeren van de vooruitgang van de cliënt. Na enkele sessies zouden cliënten zich gelukkiger en comfortabeler moeten voelen bij Positief Welzijn. Ze zouden in staat moeten zijn om nieuwe dingen te proberen die vergelijkbaar zijn met wat ze eerder deden, en in zekere mate hun creativiteit kunnen uiten. Hoewel dit kan variëren afhankelijk van de toestand van de cliënt, zou enige vooruitgang zichtbaar moeten zijn. Als cliënten bijvoorbeeld angst, afkeer of haat vertonen ten aanzien van bepaalde activiteiten, terwijl ze van andere genieten, kan dit wijzen op onbekende informatie die bijdraagt aan die negatieve gevoelens. Of het nu gaat om eerdere onbenoemde ervaringen of een onveilig gevoel in verband met die activiteit, het gedrag en de informatie moeten opnieuw worden geëvalueerd nadat de oorzaak is vastgesteld. Zo kan de cliënt in de loop van de tijd beter worden begrepen en kunnen de diensten van Positief Welzijn voortdurend worden aangepast en verbeterd.